Titul foto Titul foto
Kontakt na vydavatele:    E-mail: ludek.cada@tiscali.cz    tel.: +420 728 567 329
MENU ☰
MAGAZÍN
< ZPĚT NA PŘEHLED ČLÁNKŮ
Železniční skansen v Rumburku Luděk Čada - 16.2.2022

V roce 1968 byl v Rumburku založen Klub železničních modelářů a přátel železnice. Šlo o spolek, který sdružoval dospělé a děti se zájmem o železnici. Klub vedli od začátku pan učitel Josef Hrubý (učil matematiku a fyziku na ZDŠ Tyršova ul.) a pan Vladimír Huspek (byl strojvedoucím v rumburském depu ČSD). Prvním počinem klubu byla stavba kolejiště ve výloze prodejny Modelář, která byla tehdy v ulici SNP. Klub měl své sídlo v půdních prostorách domu v ulici Fr. Nohy – nad zubní ordinací. Zde postupně vzniklo například kolejiště ve velikosti H0, kupé z přípojného vozu, strojvůdcovská budka z parní lokomotivy a samozřejmě klubovna s dílnou. Děti zde vyráběly modely železničních staveb, které znaly ze Šluknovského výběžku, později modely vozidel pro zahradní dráhu. Na schůzky klubu chodili dospělí i děti. Dospělí byli většinou zaměstnanci ČSD – dost často ti, kteří klub navštěvovali ještě jako děti. Schůzky obvykle končily promítáním diapozitivů. Klub pořádal pravidelně dny otevřených dveří pro veřejnost, při kterých bylo v provozu kolejiště. Klub udržoval tzv. družební styky se stejně zaměřenými kluby v tehdejší NDR – např. z Neustadtu.

V roce 1978 byl klub spolupořadatelem jízdy zvláštního vlaku k 750 letům města z Rumburka do Dolní Poustevny. V roce 1979 se tato jízda zopakovala. Tehdy šlo o poslední pravidelný osobní vlak v parní trakci u ČSD. V těch letech končil u ČSD provoz parních lokomotiv. Rumburk byl jedním z posledních míst, kde byly ještě k vidění. Končil také provoz oblíbených motorových vozů řady M 131.1, které patřily ke koloritu lokálek kolem Rumburka.

Mezi členy klubu tehdy uzrála myšlenka na železniční skansen, kde by se uchovala některá mizející vozidla. V Tyršově ulici byl naproti škole nevyužitý pozemek. Po jednáních mezi ZDŠ a správou tehdejší Severozápadní dráhy ČSD byl pro klub získán vyřazený motorový vůz M 131.1454. Ten byl 31. 3. 1979 převezen ke škole do Tyršovy ulice. Členové klubu postupně upravili okolí motorového vozu. Bylo vybudováno nástupiště, přibyla návěstidla i dvojkolí z parní lokomotivy 477.0 – Papouška. V motorovém voze byla zřízena klubovna. Skansenem projížděla zahradní dráha. Dalším přírůstkem byla parní lokomotiva 524.1110. Ta ovšem zůstala u depa na vlečce „výkupu“. Tam ji chodili členové klubu čistit a celou ji opatřili ochranným nátěrem.

Od začátku byl ale skansen terčem útoků vandalů. Rozbitá okna na motorovém voze se stávala běžnou záležitostí. Také koleje zahradní dráhy vydržely bez poškození jen několik dní. Klub musel opustit prostory s kolejištěm v ulici Fr. Nohy. Toto vše vedlo k postupnému úpadku jeho činnosti. Poslední ránou byl odchod pana učitele Hrubého. 23. 3. 1986 ještě do skansenu přibyla úzkorozchodná lokomotiva BS-80 č. 10 z Královodvorských železáren. Ta byla objednána již několik let před tím, ale provoz parních lokomotiv v železárnách skončil později, než si soudruzi naplánovali. Skansen pak víceméně chátral až do 10. 3. 1995, kdy byla vozidla prodána soukromému zájemci a zbytek byl převezen před Dům dětí a mládeže.

Po letech tak zůstaly pouze vzpomínky na dětství prožité mezi lidmi, kteří i v šedi socialismu dokázali příjemně trávit volný čas a předávat své znalosti. Že to nebylo zbytečné svědčí nejen železniční profese řady bývalých členů, ale i osud kdysi rumburských vozidel. Ta by zcela jistě (snad kromě BS-80) již dnes neexistovala.

Motorový vůz M 131.1454 byl opraven do provozního stavu. Nyní je provozován u Kroměříšské dráhy na Moravě. Parní lokomotiva BS-80 č. 10 je nyní provozuschopná a jezdí na Kolínské řepařské dráze. Parní lokomotiva 524.1110 byla v LD Česká Lípa začátkem 90. let uvedena zpět do provozuschopného stavu. Se zvláštními vlaky se podívala i zpět do svého domovského Rumburka. Dnes je součástí muzejních sbírek.

Stěhování prvního exponátu budoucího skansenu v březnu 1979 (foto: J. Hrubý)
Dalším přírůstkem bylo hnací dvojkolí z Papouška (foto: autor)
Prostor kolem motoráku dostal parkovou úpravu (foto: autor)
Když skansen pokryl sníh... (foto: autor)
Lokomotiva BS-80 při jízdě městem do skansenu v roce 1986 (foto: autor)
Lokomotiva BS-80 se vznáší nad dvojkolím z Papouška, vpravo přihlíží M 131.1454 (foto: autor)
Konečná podoba skansenu vydržela 9 let - nejlepší období klubu však již bylo dávno minulostí (foto: autor)
Vydavatelství dopravní literatury Litoměřice Ing. Luděk Čada, 1999 - , webdesign © Jan Čada